English

מהו תפקידו של יועץ המזון?

החברה האנושית עברה שינויים והתפתחויות מדהימות בכל מה שקשור למזון. לפני אלפי שנים היינו צדים ומלקטים, וניזונים ממה שהיינו מצליחים למצוא מסביבנו. לאחר מכן התחילה להתפתח החקלאות, ובמשך שנים רבות כל אחד היה מגדל לעצמו את הפירות, הירקות והבשר.

בזכות המהפכה התעשייתית הייצור של המזון הפך להיות המוני וחוסך לנו את הצורך לגדל אותו לבד. היום כל אחד יכול לעסוק בתחום שהוא מתעניין בו, ובסוף היום להיכנס לסופר, לשוק או למסעדה ולקנות חומרי גלם או מזון מוכן.

אנחנו לוקחים את זה כמובן מאליו, אך מאחורי האפשרות הזו יש עולם שלם ומורכב ביותר. כאן בדיוק נכנס תפקידו של יועץ המזון – להכיר את התעשייה, להבין כיצד היא פועלת, לייעץ, לפתח, להמליץ, לתת ליווי ולהעביר ביקורות.

תכנון פסי ייצור ופיתוח מוצרים חדשים

אחד התחומים המרתקים של הנדסת טכנולוג המזון קשור לפיתוח של פסי ייצור ושל מוצרי מזון חדשים. יועץ המזון מסייע לקידום של התהליך בכמה דרכים, ביניהן חשיבה על הרכיבים השונים ועל התפקיד שלהם – אילו מהרכיבים מזינים? אילו תורמים לטעם? אילו רכיבים מסייעים לייצב ולשמור על המזון לאורך זמן?

האם ניתן להחליף רכיב אחד באחר כדי להפחית את הסוכר והשומן או כדי להעשיר את המוצר בוויטמינים? לאחר שמחליטים על ההרכב הסופי של המוצר, צריך לתכנן את פס הייצור.

גם כאן ליועץ המזון יש תפקיד חשוב הן בבחינת התהליכים השונים והן בבקרה אל האיכות וההיגיינה. התכנון של שלבי הייצור צריך גם להיות מותאם לסוג העסק.

למשל ייצור ידני בבוטיק שונה מאוד מייצור המוני באמצעות פסי ייצור מכאניים. יועץ המזון מבין ומכיר את התהליכים השונים, ויודע לבצע את ההתאמות הדרושות עבור בית העסק.

ליווי, הקמה ורישוי של עסקים חדשים

הקמה של עסק בתחום המזון היא דבר מורכב. בין אם מדובר במפעל שפונה לייצור המוני, מסעדה או מטבח ביתי. הרגולציה בישראל מחמירה מאוד, ונוסף על כך כמובן שכל בעל עסק רוצה להגיע למוצר הטוב ביותר שהוא יכול לתת.

טכנולוג המזון בקיא בנהלים ובדרישות הרגולטוריות, ובזכות הניסיון בשטח מכיר את הפתרונות השונים ואת האפשרויות שעומדות לרשותכם – כמובן בהתאם לאופי של העסק. הליווי הזה הוא קריטי כדי לקבל את הרישיון, וגם כדי לוודא כי העסק עומד בסטנדרטים גבוהים ומספק מזון איכותי וברמה גבוהה.

הליווי והייעוץ של טכנולוג המזון רלוונטיים כמובן גם באופן שוטף, כדי לבקר את תהליכי העבודה וכדי לעמוד בבדיקות תקופתיות ולשמור על רישיון העסק.

שמירת טריות המזון

ברגע שהחברה האנושית עברה לייצור המוני של מזון, המשמעות היא שצריך לשנע ולהפיץ אותו למרחקים. אם פעם בני אדם היו יוצאים לגינה או לשדה וקוטפים רק את מה שהם צריכים לימים הקרובים, הרי שהיום אנחנו רוצים מוצרי מזון שיכולים להחזיק למשך תקופות ארוכות.

בין אם מדובר במוצרים טריים כמו פירות, ירקות, בשר, חלב וכו' ובין אם מדובר במוצרים יבשים או בשימורים. יועץ המזון עוסק גם בתחומים הקשורים לאריזה ושימור של המזון.

אומנם היועץ לא עוסק בעיצוב של האריזות, אך זהו בהחלט תפקידו לבחור את סוג האריזה המתאימה, כזו שתשמור על הטריות לפרק הזמן המקסימלי.
שמירה על בריאות הציבור
ייצור המוני של מוצרי מזון משמעותו שהרבה אנשים יצרכו את המוצרים שמגיעים מאותו המקום בדיוק. ואם במפעל אחד יהיה פתאום זיהום – הרבה מאוד אנשים יכולים להיפגע מכך. אחד התפקידים החשובים של יועץ המזון הוא לפקח על תהליכי הייצור ולוודא כי הם נעשים בצורה תקינה והיגיינית.

בין אם מדובר בתחזוקה של פסי הייצור וחיטוי שלהם, בין אם מדובר בזרימת העבודה במסעדה או בעסק קטן ועצמאי וכך הלאה.

יועץ מזון